Burgerista S/4HANA Finance

S/4HANA ondersteunt groei BURGERISTA

Inzet van Simple Finance voor interne en externe Accounting Systemen

S/4HANA ondersteunt groei BURGERISTA

De Uitdaging

BURGERISTA opgericht in 2012, is een snelgroeiende fastfoodketen als gevolg van het enorme succes van het alternatieve hamburger concept dat zij aanbieden. Door de snelle uitbreiding en het doorlopend openen van nieuwe restaurants ontstond de behoefte aan financieel systeem dat efficiënt en future proof zou zijn.

De keuze is gemaakt om SAP S/4 HANA Simple Finance te gaan implementeren, samen met Scheer Austria als verantwoordelijke implementatiepartner. Het project heeft een uitrolmethode nagestreefd, waarbij zowel de operationele, nationale dochterondernemingen als diverse holdings betrokken zijn bij de implementatie van deze SAP-oplossing.


De Oplossing

Door de keuze voor S/ 4HANA Simple Finance heeft BURGERISTA de nieuwste en meest innovatieve versie van de oplossingen van SAP geïmplementeerd.

De focus van het project richtte zich op de financiële processen en werd zowel voor de operationele, als ook voor de holdings ingezet, voor de implementatie van de externe en interne boekhoudsystemen als ook voor delen van de planning. De focus van het project lag daarbij op het optimaliseren van de financiële processen en het creëren van een solide basis voor verdere wereldwijde uitrol van BURGERISTA.


Het Resultaat

  • Een state-of-the-art en future proof Financieel Managementsysteem
  • Transparante bedrijfsbrede rapportage
  • Eenvoudige en gebruiksvriendelijke financiële processen
  • Investering in veiligheid van de nieuwe oplossing

Technologie / kernonderdelen

  • S/4HANA Simple Finance Processes voor externe en interne boekhouding
  • Interfaces met ander personeels-, planning- en kassasystemen
  • Hosting van de S/4HANA Simple Finance Solution in het computercentrum van de Scheer Group. 

Aan het woord zijn:

Roman Weinberger - CIO & Process Engineering Director, BURGERISTA Invest Holding GmbH

Michael Milkowits (MBA) - SAP Financials Scheer Austria

BURGERISTA | Invest Holding GmbH

Die Meister des Burgers ("The Burger Masters") werd opgericht in de buurt van Linz (Oostenrijk) in 2012. De eerste hamburgers van topkwaliteit werden verkocht vanuit een kleine kiosk. Het enorme succes van het hamburgerconcept heeft BURGERISTA snel als merk gevestigd. BURGERISTA blijft uitbreiden door voortdurend nieuwe winkels te openen in Oostenrijk en Duitsland. Hoogwaardig vlees van regionale oorsprong, verse ingrediënten, uitstekende service en een uitstekend interieurconcept maken een bezoek aan een BURGERISTA-winkel een unieke ervaring.

Door het implementeren van een innovatief en efficiënt financieel systeem samen met onze partner Scheer Austria, hebben we een levensvatbare basis ontwikkeld voor de verdere uitbreiding van BURGERISTA.

Roman Weinberger, directeur CIO & Process Engineering 

Director BURGERISTA Invest Holding GmbH

De uitgangssituatie

BURGERISTA is een innovatieve startup in de restaurantindustrie, en heeft als doel kwalitatief hoogwaardige hamburgers in een modern decor aan te bieden. 


Vanaf de start in een kiosk in de buurt van Linz is dit bedrijf uitgegroeid tot een internationale groep en is verdere expansie als duidelijke doelstelling neergezet. Om dit doel te ondersteunen met efficiënte processen in het financieel beheer werd een project gestart om een verbeterd financieel systeem in de hele groep te implementeren.

De oplossing

Om de best mogelijke ondersteuning te bieden en het bovengenoemde doel te realiseren, heeft BURGERISTA besloten S/4HANA Simple Finance van SAP in te zetten.


Het projectteam heeft onder meer de processen in de interne en externe boekhoudkundige en de planningselementen herontworpen. Naast verbeterde efficiëntie van deze processen, waren de bruikbaarheid en de overdraagbaarheid van de procedures voor de verschillende landen ook essentiële doelen.


De financiële processen werden geoptimaliseerd en daarnaast werden integraties met externe systemen geïmplementeerd, waaronder het kassasysteem van de winkels.

Het project

BURGERISTA heeft in haar selectieproces besloten Scheer Austria als implementatiepartner te kiezen. Na een conceptuele ontwerpfase werden de gedefinieerde processen geïmplementeerd met behulp van een template-oplossing. Deze templates zijn vervolgens aangepast aan de specifieke eisen van de desbetreffende landen tijdens de uitrolfase.

Het centrale uitrolteam, bestaand uit de key users van BURGERISTA en de Scheer consultants ondersteunde de roll-outs en heeft de overdracht van de oplossingen mogelijk gemaakt voor de lokale organisaties.

De voordelen

Door de implementatie van S/4HANA Simple Finance heeft BURGERISTA een efficiënt financieel systeem gecreëerd, dat de best mogelijke ondersteuning gaat bieden voor de geplande uitbreiding van BURGERISTA.


Daarnaast is er verbeterde transparantie in de rapportages en zijn de operationele processen duidelijke verbeterd. Gebruikers in de verschillende landen hebben nu toegang tot duidelijke, makkelijk te gebruiken tools en processen die hen kunnen verlichten van routinematige-activiteiten waardoor extra personele capaciteit ontstaat voor andere financiële activiteiten die meer waarde creëren.