Elopak - Klant referentie SAP ECC Optimalisatie
Klant referentie Elopak

Harmonisatie en standaardisatie

van processen binnen ERP

Eén ERP-systeem voor het hele bedrijf

Inleiding Elopak

ELOPAK, gevestigd in Noorwegen, is een internationale leverancier van op papier gebaseerde verpakkingsoplossingen voor vloeibare levensmiddelen en produceert de Pure-Pak dozen. Verder biedt ELOPAK een breed scala aan state-of-the-art vulmachines voor verse, ESL (Extended Shelf Life) en aseptisch gevulde producten. 

Werknemers: 2,800

Productie-eenheden: 11


Deze SAP ERP-implementatie bestaat uit één bedrijfsbreed administratief systeem. De opzet zorgt ervoor dat de interne administratieve lasten worden verminderd en dat ondersteunende functies kunnen worden gecentraliseerd, zoals het bijhouden van stamgegevens, crediteuren, prognoses en dat bedrijfsbrede activiteiten zoals rapportage, treasury en HR vanuit één platform kunnen werken. 


Project en aanpak

Scheer trad op als integrator en hoofdaannemer, verantwoordelijk voor het template ontwerp en de bouw van de oplossing in SAP en daarnaast voor de implementatie van de template over de verschillende verkoop- en productielocaties in Europa. Scheer heeft ook de projectleiding op zich genomen, inclusief resource planning, financiële controle en leveranciersmanagement en de totale programmaportefeuille, rekening houdend met de ELOPAK groep IT strategie. 

Aanpak: Scheer gebruikte haar "Scheer Process Driven SAP Management Methodology" met

Methode: Scheer Business Transformatie aanpak

Tools: ARIS en SAP Solution Manager

Inhoud: Scheer PerformanceREADY met referentieprocessen en SAP best practices.

"Veel taken zullen verdwijnen door het gebruik van eenduidige stamgegevens en het mogelijk maken van intercompany transacties tussen opdrachtgever en toller. Interne facturering en het handmatig verrijken van stamgegevens in verschillende systemen komen daardoor te vervallen. Bovendien bestaat de mogelijkheid om productieprocessen op product-/fabrieksniveau te vergelijken. De taken die nu zorgen voor coördinatie tussen de verschillende bedrijfsonderdelen en de consolidatie van informatie tot op ondernemingsniveau komen door deze aanpak te vervallen.""


Patrick Campbell


Program Manager | Elopak


Het project van Elopak

Het doel

  • Het hoofddoel was de internationale harmonisatie en standaardisatie van end-to-end processen om efficiënte groei mogelijk te maken en bovendien een basis te leggen voor bestaande en toekomstige digitale mogelijkheden van ELOPAK.
  • Stroomlijnen van de administratieve processen om het principal toller agent model op te zetten. De opdrachtgever is nu eigenaar van de goederen en deze worden verkocht via een centrale verkoopafdeling. Dit model vereenvoudigt de administratie van de goederenstroom aangezien de eigenaar niet verandert wanneer de goederen naar een andere productielocatie worden verplaatst.

De oplossing

  • Nieuwe implementatie van SAP Business Suite op HANA met Simple Finance, SAP SCM (APO) en SAP BW.
  • Ontwerp en implementatie van een aangepaste MES-oplossing (Manufacturing Execution System) op basis van SAP MII.
  • Integratie met lokale toepassingen
  • Nieuwe scanneroplossing voor magazijnen voor het gebruik van barcodes
  • Nieuw procesbeheer op basis van ARIS in combinatie met SAP Solution Manager

Het resultaat

Een bedrijfsbreed bedrijfsadministratiesysteem met geconsolideerde geharmoniseerde processen en structuren in alle landen

  • Vermindert de werklast voor interne controleactiviteiten en correcties
  • Maakt snellere rapportage op bedrijfsniveau mogelijk voor betere besluitvorming
  • Verlaagt de kosten van de interne toeleveringsketen
  • Vermindert de inspanningen voor ondersteunende bedrijfsfuncties

En vervolgens

  • Een template voor de hele groep maakt de groei van de groep mogelijk door wereldwijde implementaties en roll-outs te versnellen.
  • Verticale integratie van ERP tot op machineniveau verhoogt de bezettingsgraad van de productiecapaciteit en verkort de omsteltijden. 
  • Een snellere en betrouwbaardere ordercommunicatie zorgt voor een hogere klanttevredenheid.
  • Een duidelijke set en gebruik van stamgegevens in de hele onderneming leidt tot hogere kwaliteit in alle E2E-processen en vergemakkelijkt de ontwikkeling van slimme producten en diensten voor een digitale transformatie.

Laten we uw uitdagingen met SAP S/4HANA Public Cloud bespreken

Ontmoet onze experts en krijg inzicht in de S/4HANA Pubic Cloud opties voor uw business case

Your information is safe with us