Mijn werkweek
Mijn werk bij Scheer als SAP consultant is heel wisselend. Elke dag zorgt weer voor andere werkzaamheden:
Op dit moment zitten we in een fase in het project dat het bedrijf inmiddels de SAP Public Cloud oplossing in gebruik heeft genomen. In deze support fase worden ook nieuwe wensen ontwikkeld.
We beginnen elke dag met een korte stand-up met het projectteam: we bespreken kort wat iedereen die dag gaat doen en waar iemand eventueel tegenaan loopt. Hiermee kunnen we gelijk kijken of we allemaal de neuzen dezelfde kant op hebben en of we ergens wat problemen weg kunnen nemen.
Inzet van Sprints
Om de vaart erin te houden in deze periode, werken we nu in sprints: elke twee weken wordt er een nieuwe sprint geopend waarbij we bepalen welke nieuwe ontwikkelingen en wensen we willen realiseren die periode. Op maandagochtend wordt dan duidelijk af gekaderd welke onderwerpen er in deze sprint gaan vallen en wie wat gaat oppakken. Vervolgens gaan we aan de slag. Dit kan zijn dat je workshops hebt met gebruikers van het systeem om zo duidelijk te krijgen wat de verzoeken zijn vanuit de business.
Je bespreekt met hen een duidelijk proces wat zij voor ogen hebben en jij checkt of dit kan passen in de processen binnen SAP: Waar liggen kansen en waar liggen uitdagingen? Vervolgens ga je als consultant de rest van de week aan de slag om deze nieuwe wensen in een doorlopend proces op te bouwen in het systeem. Eventueel komen daar andere applicaties bij kijken door middel van integraties, waardoor je ook eventueel een technisch proces moet uittekenen met consultants van andere applicaties.
Testen - documentatie en kennisoverdracht
Tijdens het ontwikkelen kom je ook op een punt dat er ontwikkelingen kunnen worden getest. Dit doe je altijd eerst zelf en vervolgens plan je officiële test momenten in met de gebruikers van het systeem. Je test daarbij of hetgeen wat verzocht werd, ook daadwerkelijk is opgeleverd, of dat je misschien toch nog terug moet naar de tekentafel. Belangrijk is ook om bij het opleveren van nieuwe ontwikkelingen te documenteren: als naslagwerk om te kijken hoe bepaalde beslissingen tot stand zijn gekomen, om de complete oplossing inzichtelijk te houden, maar ook documentatie zodat de gebruiker duidelijk heeft hoe de nieuwe functionaliteit kan worden gebruikt.
Aangezien het bedrijf inmiddels al het systeem gebruikt, komen er ook vragen vanuit de business over de dagelijkse operatie. Daarvoor is een support mechanisme opgezet waar ik als consultant ook mijn tijd soms wel dagelijks aan besteed. Als er problemen zijn met de dagelijkse operatie, dan wordt er een support ticket aangemaakt, waarin duidelijk staat omschreven wat het probleem is (bijvoorbeeld een foutmelding tijdens het proces). Soms kan het zijn dat het een kleine foutmelding is, waarvoor je contact hebt met de gebruiker. Je loopt samen door het proces heen en leg uit waardoor het mis is gegaan. Echter, kan het ook zijn dat er andere acties uit voortkomen: de factuur layout moet worden aangepast, er moet een extra instructie worden geschreven, of er moet bijvoorbeeld configuratie worden aangepast. Hierdoor blijft het werk enorm afwisselend.
Afsluiten van de week: Borrel!
Aan het einde van de week vol overleg, processen uitwerken, testen en documenteren, sluiten we op kantoor af in de middag met een gezamenlijke borrel. Het is fijn om lekker met je collega’s te praten over wat zij hebben meegemaakt, maar met name wat iedereen te wachten staat voor het weekend.